Detecten alteracions en la connectivitat cerebral de pacients amb diabetis de tipus 1

UB papers 2018/12/20

Els pacients amb diabetis de tipus 1 (DT1) tenen una xarxa de connectivitat cerebral diferent de la de les persones sanes, segons una nova recerca liderada per investigadors de l’Institut de Neurociències i de l’Institut de Recerca de Sistemes Complexos (UBICS) de la Universitat de Barcelona. Aquesta constatació, a què s’ha arribat amb tècniques de neuroimatge i models estadístics aplicats a sistemes complexos, reforça la idea que el cervell d’aquests pacients desenvolupa una sèrie de canvis funcionals per adaptar-se a les alteracions cognitives provocades per aquesta malaltia. Aquests resultats podrien tenir implicacions potencials en el diagnòstic de la diabetis i en l’estudi d’altres trastorns amb alteracions cognitives.

En el treball, publicat a la revista científica PLOS ONE , hi han participat Joan Guàrdia i Maribel Peró Cebollero, de la Facultat de Psicologia de la UB; Geisa Gallardo i Andrés González, de la Universitat de Guadalajara (Mèxic), i Esteve Gudayol, de la Universitat Michoacana de San Nicolás de Hidalgo (Mèxic).

L’estudi ha explorat amb tècniques d’imatge per ressonància magnètica funcional (fMRI) el patró d'activació de la connectivitat cerebral de quinze pacients amb diabetis de tipus 1 i d’un grup control de quinze persones sanes mentre feien dues tasques de memòria de treball amb estímuls visuals. Aquesta tècnica de neuroimatge mesura l'activitat cerebral durant les tasques a partir dels canvis del flux de la sang que tenen lloc al cervell segons les zones amb més consum energètic.

Més info